Dit blog gaat over van alles, waar ik mee bezig ben. Vaak zal dit borduren of quilten zijn, maar ook andere zaken uit mijn leven komen langs. Een soort dagboek dus. Ik vind het geweldig leuk dat je meeleest!

24 januari 2015

Het knopen van mijn sterrenquilt

Al een hele tijd heb ik zin om eens een keer een quilt te knopen. Ik vind het zo geinig eruit zien. Bovendien is de antieke mandjesquilt (klik), uit de Quiltmania ook geknoopt en niet gequilt. Gerda (klik)heeft haar mandjesquilt ook geknoopt. Haar quilt heb ik gezien en de knoopjes staan heel mooi.

Tegelijkertijd ben ik door diverse quiltsters gewaarschuwd voor het knopen van een quilt. Het is niet mooi, de vulling gaat schuiven, na het wassen gaat de boel lubberen. Dat zijn enkele van de waarschuwingen die ik kreeg. Dat houdt me dan wel weer tegen.

Maar nu heb ik een combinatie gevonden. Ik ga mijn sterrenquiltknopen, nadat ik hem gequilt heb. Dat vermindert dan hopelijk ook de nogal dominerende witte hexagonnen in de quilt.



Hoe heb ik geknoopt:
-        ik gebruik een grote naald met scherpe punt
-        ik gebruik vrij dun katoenen garen, geschikt voor haaknaald nr 1,5 
-        ik steek aan de goede kant de naald door de quilt en laat een stuk draad hangen. 
-        vervolgens doorsteken van de achterkant naar de voorkant
-        weer terug van voor- naar achterkant
-        weer terug van achter- naar voorkant
-        knip de draad af, maar laat een stuk hangen
-        je hebt nu 2 draden aan de goede kant van de quilt
-        maak een knoopje en trek dit stevig aan (niet te stevig, de boel moet niet gaan trekken)
-        knoop de draadjes af op ongeveer 0,5 cm (of zoveel als je zelf leuk vind)
-        en dan de gouden tip van Kris (uit de winkel (klik)): doe een druppeltje Fray Check op het knoopje.

Niet moeilijk, toch?

Ik ben ongeveer halverwege met het knopen. Zo gauw het af is laat ik het hier zien.



P.S. Fray Check is in verschillende (web)winkels te koop.
Even Googlen.