Dit blog gaat over van alles, waar ik mee bezig ben. Vaak zal dit borduren of quilten zijn, maar ook andere zaken uit mijn leven komen langs. Een soort dagboek dus. Ik vind het geweldig leuk dat je meeleest!

17 januari 2015

Recept: scones

Ik heb ooit, zeker 25 jaar geleden, een recept voor scones uit de krant gescheurd. Het recept is in de loop der tijden een beetje aangepast en lijkt helemaal niet meer op de scones die je in Engeland krijgt. Maar lekker zijn ze. En heel makkelijk en snel te maken.


Recept scones (12 stuks)

Ingrediƫnten:
250 gram bloem
15 gram bakpoeder
1 theelepel koekkruiden
snufje zout
75 gram koude boter
75 gram suiker
1 ei
3/4 dl melk

Bereiding:
Doe de bloem, bakpoeder, koekkruiden, zout en suiker in een kom en meng door elkaar. Voeg de in blokjes gesneden boter toe. Wrijf de boter tussen je vingers fijn. Net zolang tot er geen blokjes meer te zien zijn en het mengsel lijkt op broodkruimels.
Doe ei en melk in een aparte kom en mix met de garde door elkaar. Doe zoveel van dit mengsel bij het deeg dat de kruimels aan elkaar plakken. Dit zal gebeuren na toevoegen van ongeveer de helft van het ei/melk-mengsel.
Rol het deeg uit tot een lap van ongeveer 2 cm dik. Ik doe dit tussen 2 vellen plasticfolie. Met een glas steek je rondjes uit. Mijn glas heeft een diameter van ongeveer 5 cm.
Leg de scones op een bakblik en bestrijk ze met de rest van het ei/melk-mengsel.
Ik bak de scones 20 minuten bij 160oC, zonder voorverwarmen. Jouw oven kan iets anders zijn, waardoor de baktijd anders is.
De scones zijn klaar als ze gerezen zijn en aan de bovenkant bruin.

In Engeland eten ze bij de scones clotted cream en jam. Clotted cream is hier niet zo makkelijk verkrijgbaar, dus ik doe er altijd creme fraiche bij.

De echte Engelse scones bevatten ook rozijnen. Die kun je toevoegen na het kruimelen van het deegmengsel, voordat je het ei/melk-mengsel toevoegt.

Op de foto hierboven onze scones, lekker met zelfgemaakte bramenjam. Een traktatie.