Dit blog gaat over van alles, waar ik mee bezig ben. Vaak zal dit borduren of quilten zijn, maar ook andere zaken uit mijn leven komen langs. Een soort dagboek dus. Ik vind het geweldig leuk dat je meeleest!

15 maart 2015

Een pannenlap haken

Heb ik dan nog veel gedaan tijdens mijn blog-sabbatical? Eigenlijk niet zo. Het eerste kwartaal van het jaar is voor mij altijd heel druk. Dan werk ik namelijk veel meer uren dan dat ik normaal gesproken doe. Die extra gewerkte uren neem ik door het jaar heen weer op. Voor mij best een fijne regeling dus, maar wel een heel druk eerste kwartaal.

Wat ik wel gedaan heb: een set pannenlappen gehaakt. Een leuk, ontspannen werkje. Snel af, en je hebt er ook nog wat aan. Omdat ik een "ouderwetse" keuken heb in de kleuren zwart en wit, heb ik deze kleuren ook gebruikt voor de pannenlap.

Deze pannenlap is heel gemakkelijk zelf te maken. Wel belangrijk: gebruik katoenen garen en haak vasten. In een pannenlap mogen geen gaatjes zitten. En maak niet teveel steken in de rand. Dan gaat de lap scheef worden, zoals bij mij. Maakt in het gebruik niet uit hoor! Hij pannenlapt net zo fijn als een exact vierkante lap.


Wil je ook een pannenlap haken? Google dan en er komen legio beschrijvingen van fantastische pannenlappen te voorschijn. Maar je kunt ook mijn eenvoudige pannenlap maken:
-         Haak 50 lossen plus 1 keer-losse
-         Haak met vasten tot een vierkant. Voor mij zijn dit 55 toeren.
-         Haak met vasten een rand om je pannenlap. Ik heb hiervoor een andere kleur gebruikt. Ik heb voor de rand 2 toeren vasten in zwart en vervolgens 1 toer vasten in ecru gehaakt 
-         Vervolgens het leuke randje. Dat heb ik hier (klik) gevonden. Het gaat als volgt: 3 lossen, stop je naald in de 1e losse, die je net hebt gehaakt. Sla de draad om de naald en trek in een keer door (=halve vaste). Steek overslaan. 1 vaste op de volgende steek. Herhalen.
Je kunt je pannenlap groter of kleiner maken door meer of minder lossen op te zetten.

Het ecru garen dat ik gebruikt heb is durable cotton 8. Het zwart is Catania.