Dit blog gaat over van alles, waar ik mee bezig ben. Vaak zal dit borduren of quilten zijn, maar ook andere zaken uit mijn leven komen langs. Een soort dagboek dus. Ik vind het geweldig leuk dat je meeleest!

21 januari 2015

Mijn lievelingsplant: de Aurikel

Mijn lievelingsplant is:



De officiële naam is Primula Auricula. De Nederlandse naam is Aurikel. Het is een vaste plant die in het voorjaar bloeit. Bovenstaande foto heb ik gemaakt op 17 april 2012.

Aan het einde van de 19e eeuw was het kweken van Aurikels een echte rage. Er werden zelfs wedstrijden in gehouden. De Aurikels werden dan tentoongesteld in een zogenaamd Aurikel Theater, zoals op de foto hieronder.


Deze foto is (helaas) niet van mij, maar heb ik van internet geplukt. In Engeland bestaat nog steeds de officiële Aurikel-vereniging (klik), die is opgericht in 1872,

Het leuke aan deze plant is dat je deze heel goed zelf kunt zaaien. Dat heb ik ook gedaan. Als je ze dit voorjaar zaait, dan heb je volgend voorjaar bloeiende planten. Ik heb ze zelf in potten staan, en dat is ook het meest gebruikelijk. Ze hebben heel weinig verzorging nodig. Sterker nog, ik kijk er de rest van het jaar amper naar om en ineens in het voorjaar bloeien ze weer.

Het nadeel van zaaien is dat je van te voren niet weet welke kleur de bloemen hebben. Deze plant heb ik ook zelf gezaaid. Ook mooi, maar niet zo spectaculair als de bovenste foto.



Zaadjes van de Primula Auricula zijn o.a. hier te koop:
Thompson and Morgan
Vreeken's Zaden

Je kunt natuurlijk ook de planten kopen. Met Google kun je kwekerijen vinden. Maar veel leuker is het om zelf te zaaien. Volg de instructie op het zakje en het kan haast niet mis gaan. Voor je het weet heb je tientallen planten.