Dit blog gaat over van alles, waar ik mee bezig ben. Vaak zal dit borduren of quilten zijn, maar ook andere zaken uit mijn leven komen langs. Een soort dagboek dus. Ik vind het geweldig leuk dat je meeleest!

17 april 2015

Groninger Meebreideken

Zoals ik een paar dagen geleden al schreef, ben ik ineens in de ban van breien. En dat komt door de Sampler-M-breirol.

Kan ik zo goed breien dan? Hmm. Ik kan meer dan alleen recht en averecht, maar ook niet veel meer dan dat. Op de lagere school heb ik de grondbeginselen van het breien geleerd. Nog van een echte ouderwetse handwerkjuf. Daarna, in de jaren tachtig, breide ik truien voor mezelf en voor mijn lief. Dat was toen in. Vaak gebruikte ik een patroon uit de Ariadne dat niet zo moeilijk was en dan kwam ik er wel uit. Later, in de jaren negentig, was breien niet meer zo in. Toch heb ik toen nog veel gebreid voor onze drie dochters. Eerst van die lieve baby-truitjes en later ook nog wel. Nog steeds van die makkelijke patronen, met vooral recht en averecht en af en toe een beetje ajour (gaatjes; al dan niet bedoeld).

Daarna lag het breien een hele tijd stil. Tot ik in 2008 tegen de Groninger meebreideken aanliep. De Groninger meebreideken werd georganiseerd door een breiwinkel uit Groningen. De breiwinkel bestaat inmiddels niet meer.

Ik heb de Groninger meebreideken gebreid. Daarvan heb ik geleerd dat ik, met een goede beschrijving, meer kan breien dan alleen de simpele breisteken.

Ik heb de deken gemaakt van merino wol van Drops in een mooie kleur. Een soort lavendel-achtig. Eigenlijk wilde ik graag naturel, maar dat garen was niet meer leverbaar. Maar daar heb ik geen spijt van.

Vanaf 1 oktober 2008 werd wekelijks het patroon van een blok op de site van de breiwinkel gezet. Het zijn heel verschillende blokken, zoals je op de foto's kunt zien.


Uiteindelijk heb ik 25 blokken gebreid. Daarna heb ik elk blok gewassen in een wolwasmiddel en geblokt m.b.v. 4 sokkenbreinaalden. Daarna liet ik het geval liggend drogen op een handdoek. Dat ging in het algemeen heel goed. Een paar blokken waren zo wijd, dat ze niet goed vierkant werden, maar die heb ik midden in mijn deken verwerkt. Vervolgens heb ik de blokken met vasten aan elkaar gehaakt en er een randje omheen gehaakt.


In oktober 2008 ben ik ermee begonnen en in september 2009 was de deken klaar. Hij is heerlijk warm en wordt vaak gebruikt.

Groetjes,
Marian