Dit blog gaat over van alles, waar ik mee bezig ben. Vaak zal dit borduren of quilten zijn, maar ook andere zaken uit mijn leven komen langs. Een soort dagboek dus. Ik vind het geweldig leuk dat je meeleest!

15 april 2015

Moestuin

Gisteren hoorde ik het op de radio: de trend dit jaar in de tuin is moestuinieren. Allemaal aangezwengeld door de moestuintjes van de AH. De tuincentra zijn er blij mee, want na twee slechte jaren komen de klanten nu massaal naar de winkels voor zaadjes, mest, potgrond etc.

Zelf ben ik al jaren aan het moestuinieren. Niet serieus hoor, maar gewoon op een stukje in de tuin. Met vallen en opstaan, want eigenlijk ontbrak het me de afgelopen jaren aan tijd. En eerlijk gezegd ook wel aan verstand van moestuinieren.
Sinds 2008 wonen we in een huis, met aardig wat grond eromheen. We hebben destijds de tuin aan laten leggen en meteen een gedeelte moestuin gemaakt. Met een kasje erin. De moestuin zal zo'n 100 m2 bedragen. Daarin verbouwen we fruit, groenten en kruiden. Je begrijpt dat we van zo'n klein oppervlak niet het jaar rond kunnen eten. Maar toch komt er aardig wat opbrengst vanaf.

Dit jaar wil ik het anders aanpakken. Niet teveel verschillende dingen zaaien, maar gewoon uitgaan van wat het bij mij in de tuin de afgelopen jaren goed heeft gedaan. En wat we eten natuurlijk. Het heeft weinig zin om spruitjes te verbouwen, die toch niemand eet. Bovendien is het zonde van het geld om heel veel verschillende zaadjes te kopen, als de opbrengst vanwege plaatsgebrek, minimaal is. Deze aanpak past goed in mijn nieuwe "minimalistische" levensstijl (klik).

De komende maanden zal ik hier verslag doen van mijn moestuin-perikelen.


HET voorbeeld van een mooie moestuin is natuurlijk de "potagerie" van Chateau Villandry (klik). Mocht je ooit in de buurt zijn van dit kasteel, dat in de Loire ligt, moet je er beslist heengaan. Een absolute aanrader! De tuinen zijn fantastisch.