Dit blog gaat over van alles, waar ik mee bezig ben. Vaak zal dit borduren of quilten zijn, maar ook andere zaken uit mijn leven komen langs. Een soort dagboek dus. Ik vind het geweldig leuk dat je meeleest!

16 september 2015

Dear Jane tentoonstelling in de Synagoge in Deventer

Twee keer ben ik in de Synagoge geweest afgelopen dagen. Een keer met twee vriendinnen en een keer met echtgenoot en middelste dochter. En twee keer vond ik het geweldig leuk. Een beetje kwam dat natuurlijk omdat mijn eigen DJ-quilt daar hing. Daarnaast was de locatie fantastisch. Ik woon al jaren vlak bij Deventer, maar ik had de Synagoge nog nooit bezocht.


Maar vooral vond ik het mooi om alle verschillende uitvoeringen te zien. Sommige DJ-quilts vond ik mooi. Sommige vond ik ook niet zo mooi. Ik zeg niet welke, want dat is heel persoonlijk natuurlijk.


Wat me wel opviel is hoeveel keuzes je moet maken als je aan een DJ-quilt begint. Bijvoorbeeld:

  1. zo dicht mogelijk bij het origineel blijven, of juist niet
  2. lichte of donkere achtergrondstof
  3. 1 soort achtergrondstof of verschillende
  4. trip-around-the-world of niet
  5. punten gekleurd (zoals in het origineel) of gemaakt van de achtergrondstof 
  6. wel of geen schulprand
  7. veel of weinig quilten.

Een aantal van deze keuzes moet je al maken voordat je aan de quilt begint. Daarom was het zo leuk om al die verschillende DJ-quilts te zien in de Synagoge. Daar kon je heel duidelijk zien wat de gevolgen zijn van de keuzes.

Toen ik destijds mijn DJ-quilt maakte, heb ik me helemaal niet gerealiseerd dat ik zoveel keuzes moest maken. Dat liep gewoon vanzelf. Deze keuzes heb ik destijds gemaakt:

  1. andere stoffen dan het origineel
  2. lichte achtergrondstof
  3. 1 soort achtergrondstof
  4. wel een trip around the world
  5. punten gekleurd
  6. wel een schulprand
  7. veel doorquilten.


En dan krijg je dit:


7 opmerkingen:

Ageeth Dorsman zei

Ik denk, dat je heel goede keuzes hebt gemaakt voor jouw Dear Jane, want het is zo'n beauty! Misschien moet ik die 54 blokjes weer eens uit de schoenendoos halen (had de keuzes al gemaakt...). Mooie foto's van de expositie; zo kon ik er toch een beetje bij zijn, want helaas was ik niet in de gelegenheid er persoonlijk naar toe te gaan. Dank je wel daarvoor.
Groetjes van Ageeth

Annelies zei

Je Dear Jane is prachtig en ik geniet nog dagelijks van je foto's !

Frances zei

When I saw the Dear Janes in Nantes France, like you, I noticed all the different choices that had to be made. Did you have your DJ in that Exhibition too?

Floor zei

Lijkt me heel moeilijk om te kiezen tussen al die soorten en kleuren.
Maar die van jou is in ieder geval prachtig geworden!

Sis Voorn zei

Ik heb je blauwe punten aan mijn kassa meteen opgemerkt ;-) Bevalt me erg goed !

Aunt 'Reen zei

What a beautiful display of Dear Jane Quilts!

Sjoukje zei

Hoi! Ik ben ook in de synagoge geweest en heb tijdens naar jouw quilt zitten kijken. Ik vind de blauwe punten heel erg leuk en heb besloten mijn punten ook in allemaal blauwe stofjes te doen.
En je hebt helemaal gelijk over die keuzes.
Keuzes die ik al gemaakt heb:
- minder klassiek dan het origineel, wat uitgesprokener kleuren, geen echt geel en groen.
- verschillende achtergrondstoffen
- sashing in een neutrale tint, maar wel donkerder dan de achtergrondstoffen
- wel punten, dat maakt de Dear Jane de Dear Jane volgens mij
- niet ontzettend intensief doorquilten, daar houd ik minder van.
Ik sta aan het begin van mijn reis in Dear Jane land, maar ik geniet er al enorm van!

Groetjes,
SJoukje