Dit blog gaat over van alles, waar ik mee bezig ben. Vaak zal dit borduren of quilten zijn, maar ook andere zaken uit mijn leven komen langs. Een soort dagboek dus. Ik vind het geweldig leuk dat je meeleest!

13 september 2015

Quilts in Deventer

Vandaag is de laatste dag van de Quilts in Deventer. Zoals altijd weer een prachtige tentoonstelling op een prachtige locatie.

In de oude Lebuinuskerk hangen heel veel quilts. Voor ieder wat wils. Smaken verschillen, ook in de quiltwereld. Maar voor iedereen is genoeg moois te zien. Als je nog twijfelt: gewoon gaan.

Dit vond ik de mooiste



Gemaakt door Jeanne van den Bekerom. Met de hand gemaakt en met de hand gequilt.
De foto doet de quilt niet helemaal recht, want hij is tegen het licht in genomen. Dat heb je in zo'n mooie kerk

Als ik dan toch een klein puntje van kritiek mag geven: heel veel tentoongestelde quilts zijn met de machine doorgequilt. En dat vind ik zo jammer. Persoonlijk vind ik het veel mooier als een quilt hanepoterig  met de hand is doorgequilt, dan het gladde, vaste quiltwerk door een machine. Nu moet iedereen natuurlijk vooral helemaal zelf weten of zij/hij haar/zijn quilt zelf met de hand doorquilt of dit machinaal laat doen. Doe vooral wat je zelf wil. Maar op de tentoonstelling van het quiltersgilde vind ik het wel jammer als een groot deel van de quilts machinaal is doorgequilt.

Wat vinden jullie: is dit gezeur van mij, of vinden jullie ook dat er meer met de hand doorgequilte quilts zouden moeten hangen? Of misschien maakt het je niet uit? Ik ben benieuwd naar jullie mening.

17 opmerkingen:

Judith zei

De door jou uitgekozen quilt had ook maar zo mijn keuze kunnen zijn. Werkelijk schitterend! En handquilten of machinaal....... Handquilting vind ik mooi, maar mooi machinaal werk ook. Ik laat gedeelten machinaal quilten, en andere doe ik juist met de hand. De antique van Di Ford laat ik quilten, mooi met veren enzo. Maar de Burnt doe ik zelf. De Zeuren heb ik laten quilten, en de Pocket weer zelf. Anders heb ik allemaal mooie tops, want dat patchen DAT kan ik echt NIET laten.

Guusje, zei

Deze is zeker erg mooi. Aan de andere kant van deze hant er eentje die ik heel erg mooi vind en bijzonder. Ik hou zelf ook meer van handgequilte quilts maar dat is ook mijn persoonlijke mening.

Ans zei

Je hebt gelijk, hand gequilt is het mooiste. Maar bij mij gaat er soms ook wel een quilt onder de naaimachine om door gequilt te worden. Niet professional maar gewoon op mijn eigen machien. Anders blijven er teveel tops liggen die nooit door gequilt worden. Maar mijn voorkeur is toch handquilten.

NADINE zei

I totally agree with you. There is nothing like a handquilted quilt : it's so much softer : There are superb machine quiltings, but the quilts are stiff and note very comfy to warm you up. Maybe I would accept machine quilting for wallhangings, but to me a quilt to cuddle under must be handquilted. Besides, the process of handquilting your work leads you to put many thoughts and meditations in it, and that's what I call a labour of love...
This is only my personnal opinion. Thanks for asking this question :))

In sitches,
NADINE

Annelies zei

Dit is inderdaad een prachtige quilt. Ik ben absoluut voor handquilten. Dan maar minder quilts maken, wat maakt het uit.

Quiltlia zei

Dat vond ik ook een van de mooiste quilts, helemaal met je eens.Tijd voor mij om eens met mijn Kaffe Fasset stoffen aan de slag te gaan ,dacht ik toen ik de quilt zag.
Ja en ik vind zelf ook dat handgequilt het mooiste is ,een quilt leeft meer.Machinegequilt vind ik zo plat en stijf en ik vind het vaak sonde van de mooie top.Je kruipt volgens mij niet lekker onder een machinegequilte quilt.
Op de tentoonstelling zijn ze natuurlijk ook afhankelijk van het aanbod dat ingestuurd wordt.
Fijne zondag Groetjes Lia

Martine zei

Mee eens hoor, hand gequilt is het mooiste. Alleen vinden mijn kromme vingertjes het een ramp om dat naaldje vast te houden dus soms gaat er echt wel eens eentje onder de longarm.

Floor zei

Vind het best wel een dilemma wat je schrijft.
Eigenlijk vind ik diep in mijn hart ook dat alles met de hand moet, zelf doe ik dat ook.
Maar.... ik heb ook respect voor mensen die het op de machine doen.
Want zelf kan ik dat namelijk niet, alles gaat dan scheef, dus als je dat netjes kan vind ik het ook kunstig.
Met de machine doorquilten vind ik minder mooi, maar ook wel kunstig als iemand dat kan.
Maar.... (alweer een maar) als je je quilt door iemand op zo'n grote machine laat doorquilten, hoe mooi dat ook meestal wordt gegaan, nee dan vind ik eigenlijk ook dat zo'n quilt daar niet hoort te hangen.
Wel op tentoonstellingen, maar niet bij het Gilde.
Ik wil met deze opmerking niemand te kort doen, want het gaat er toch om dat je hoe dan ook van quilts maken geniet.

Annie zei

Ik ben het helemaal met je eens, vond het ook opvallend dat er zoveel quilts hingen die met de machine doorgequilt waren.

Truus zei

Ben het helemaal met je eens-handgequilt is gewoon het allermooiste!
Toch een maar....als je handen het zelf quilten niet meer aankunnen dan heb je eigenlijk weinig keuze dan de naaimachine.Bewust zeg ik naaimachine en geen longarm.Als je het zelf op de naaimachine doet dan quilt je(ik tenminste)veel minder intensief door dan op een professionele manier.
Maar handgequilt is het allermooiste en dat blijf ik zolang mogelijk doen.
groetjes,Truus

Ageeth Dorsman zei

Ik ben het volkomen met je eens... al doe ik er veel langer over, en lever ik zeker niet elk jaar een quilt af, het handquilten doe ik zelf!
Gewoon, omdat het zoveel beter aanvoelt, er zoveel beter uitziet (na veel oefenen dan ;)), het niet zo zwaar is, en ik het helemaal zelf heb gedaan. Bovendien vind ik handquilten iets ambachtelijks, dat niet verloren mag gaan, en ik streef ernaar om ook mijn andere technieken zoveel mogelijk basaal te houden, dus ook zonder enig gebruik van lijm of ondergrondjes/vliezen. Ik denk wel eens, dat ik de laatste ben, die zo werkt, maar wat fijn om te lezen, dat veel meer mensen nog zo werken.
En ik ben het ook met je eens, dat een Quiltersgilde meer aandacht zou moeten besteden aan de basis van het quilten (of wordt het aanbod dan te klein?). Maar een prachtige quilt, die je laat zien, dat is zeker!
Groetjes van Ageeth

Rita zei

Ben het met je eens handgequilte quilts vind ik ook het mooist, en zelf doe ik ook nog steeds. Maar om mij heen hoor ik ook quiltsters die dit helaas niet meer kunnen en dan is dit een oplossing.

Maria zei

Helemaal mee eens, maar ieder zijn keus.

pandchintz zei

What a beautiful quilt, I do love handquilting, both doing it and the look. I too find it sad that there is not more hand quilting, although here in Australia I think it's starting to come back in the form of big stitch hand quilting.

Frea zei

Ik vind handgequilte quilts het mooist. Mijn eigen quilts worden allemaal met de hand gedaan, het patchen doe ik ook het liefst met de hand.
Toch patch ik ook met de machine, vooral paperpiecing.
Handgequilte quilts voelen veel soepeler en voller aan. De machine gequilte quilts voelen en zien er stijf uit.
Maar als je handen het niet meer kunnen doen, heb je niet altijd de keus.

Anoniem zei

Ik ben het met je eens dat handgequilt het mooiste is. Ik quilt reeds 20 jaar en had nu een quilt hangen die met een longarm was doorgequilt. Dit was voor mij de 2 de keer dat ik dit heb gedaan. Het betrof een grote quilt van 2.30 x 2.30. Ik heb deze quilt geheel met de hand gemaakt. Bestaat uit allerlei randen en soms kleine. Ik zag niet zitten deze met de hand door te quilten, daar ik ook nog een pols blessure had en ik graag deze quilt op mijn bed had liggen. Ik kan zelf niet met een naaimachine overweg en daarom de keuze gemaakt om het op een longarm te laten door quilten. Ik heb inmiddels 2 grote quilt gedubbeld om weer met de hand te quilten. Vind ook dat dit meer van mij zelf is als de quilt af is. Zo heeft iedereen zijn eigen idee erover, maar handquilten is mijn favoriet en zal het blijven doen. Vind het ook zeer rustgevend.
Groet Margo

Jeanne van den Bekerom zei

Hallo Phebe,

Bedankt voor de leuke reacties op je blog over mijn quilt. Zelf vind ik het ook het mooiste om met de hand te quilten en door te quilten. De quilt blijft dan soepel. Hij hing ook op een hele mooie plek in de kerk en daar was ik wel blij om. De quilt kwam zo mooi tot zijn recht.