Dit blog gaat over van alles, waar ik mee bezig ben. Vaak zal dit borduren of quilten zijn, maar ook andere zaken uit mijn leven komen langs. Een soort dagboek dus. Ik vind het geweldig leuk dat je meeleest!

11 oktober 2015

Kaleidoscope quilt

Al meer dan een jaar ben ik bezig met een kaleidoscope quilt. Af en toe leg ik hem weg en doe er een paar weken/maanden niks aan. En dan ineens krijg ik weer de geest en maak ik weer een paar blokjes. Want er moeten heel veel blokjes in. Mijn lap is nu 10 bij 10 blokken en meet 125 cm in het vierkant.


Op de foto lijkt de quilt scheef, maar in werkelijkheid is hij (gelukkig) gewoon vierkant. Ik vind het zo leuk hoe uit een paar eenvoudige blokjes zo'n geometrisch patroon volgt.

Ik heb nog een heleboel blokjes liggen. Die zet ik allemaal met de hand aan elkaar. Op zich zou dat ook met de naaimachine kunnen,maar bij deze quilt is het extra belangrijk dat de puntjes mooi aansluiten. Vandaar dat ik dat toch liever met de hand doe.

Mijn blokjes meten ongeveer 12,5 cm. Ik heb het oorspronkelijke patroon uit dit (klik) boek verkleind, omdat ik een jellyroll als basis gebruik.
Als basis gebruik ik stoffen uit de serie "Grant Park" (klik) van Minick and Simpson (klik). Die hebben vaak stoffen met een Amerikaans patriotic theme, ofwel in het rood, wit en blauw. Nu ben ik niet zo "patriotic", maar de kleuren zijn vaak heel mooi en fris.

Ik vind het lekker om naast ingewikkelde quilts altijd zo'n relatief simpele quilt onder handen te hebben. Ik zorg altijd dat ik voldoende blokjes heb voorgeknipt. Ik kan dan altijd makkelijk in een verloren uurtje zo'n blokje in elkaar zetten.

Hoe groot mijn quilt wordt, weet ik nog niet. Ik heb waarschijnlijk voldoende blokjes liggen voor een formaat van 13 bij 13 blokjes. Eens zien hoeveel zin ik nog heb om hem groter te maken.

10 opmerkingen:

Martine zei

Combinatie rood en blauw blijf ik mooi vinden. Ook een erg leuk boek waar je het patroon uit hebt.

marga zei

Deze staat ook nog op mijn lijstje om te maken voor een kleinzoon.
Hij is echt heel erg mooi.
Groeten
Marga

Marjan zei

Fascinerend patroon! Erg mooi in deze stoffen.

Wilma Kuin zei

Erg mooi!!

Floor zei

De quilt ziet er schitterend uit! Juist die kleuren geven er zo'n rust aan.
Inderdaad makkelijke blokken voor tussendoor, maar als je snel kijkt ziet het er best ingewikkeld uit.

Willy zei

Een prachtig effect zo.
Groetjes,

Ageeth Dorsman zei

Echt indrukwekkend, dat simpele blokjes zo'n geweldig resultaat kunnen hebben! Net als jij, vind ik het ook heerlijk om iets simpels onder handen te hebben, voor bij tv/visite (op dit moment de Jane Austen), en ik ga deze zeker onthouden, voor ooit. Ik vind je stofkeuze ook weer heel erg mooi.
Groetjes van Ageeth

Alie zei

Hij wordt erg mooi. Ik vind het ook fijn om regelmatig een simpeler werkje onder handen te hebben. Lekker steeds hetzelfde maken.
groetjes van Alie

Aunt 'Reen zei

Beautiful Kaleidoscope quilt. It looks so lovely made in Grant Park fabrics.

Annelein zei

Wat een mooi quilt! Vanmorgen zijn hier wat muizentandjes geborduurd. Ik vond het ook erg leuk om dat ik je heb leren kennen. Geniet altijd van je blog...*Ü*.