Dit blog gaat over van alles, waar ik mee bezig ben. Vaak zal dit borduren of quilten zijn, maar ook andere zaken uit mijn leven komen langs. Een soort dagboek dus. Ik vind het geweldig leuk dat je meeleest!

7 november 2015

SBS-quilt: hoe nu verder...

Al een paar weken ligt mijn SBS-top klaar. 10 bij 10 blokjes, in een mooie maat: 1,75 meter. Nog een rand erom en dan is de top klaar en meet hij 2 bij 2 meter. Een mooie maat voor een twee-persoonsbed. So far so good zou je denken. Randje eromheen en klaar. Piece of cake.

Maar wil je wel geloven dat ik al 6 weken aan het dubben ben over de rand. Allemaal ideeën heb ik:

  • een effen witte rand: te saai
  • een rand in blauw of bruin, passend bij de stoffen in de top: te overheersend
  • een witte rand met geappliceerde blaadjes erop (in de stijl van Edyta Sitar (klik)): heel mooi, maar ik durf het niet zo goed. Ben bang dat het te druk is.
  • een witte rand, onderbroken door een rand van vierkantjes in de kleuren van de top: te druk.

Wat een geneuzel, hè? Toch ben ik er de afgelopen periode alsmaar mee bezig geweest. Ik kwam er niet goed uit. Van de week heb ik de knoop doorgehakt en heb ik gekozen voor mijn oorspronkelijke gedachte: geen rand. Ik ga gewoon nog extra blokken maken. Nog 21 erbij en dan is de top 11 bij 11 blokjes. Ik laat als rand een smal wit randje van de achtergrondstof. Zo komen de blokken mooi uit en wordt de aandacht niet afgeleid. Hè, hè, dat kostte moeite.
.

En zo zat ik gisterochtend dus weer braaf bij de koffie nieuwe blokjes te maken. Toch wel weer leuk hoor.

Kijk dit zijn de eerste twee:

Ik heb ook een beetje haast, want binnenkort gaan we met de bee een nieuw project starten (hierover later meer). En dan wil ik wel mijn top af hebben. Nog even doorwerken dus. Twee blokjes af, nog 19 te gaan. Wordt vervolgd.

8 opmerkingen:

Monica zei

Wat jij 'geneuzel' noemt is juist leuk om goed te overwegen wat je zelf het mooist zal vinden. Super moedig om er nog eens 21 blokken bij te maken., Hij wordt schitterend, succes met de laatste loodjes

Annelies zei

Wat kan een rand dan een moeilijke keuze zijn. Succes met je blokken !

Floor zei

Dat dubben hoe je iets wilt, wat het mooiste zal zijn.... ik ken dat :-)
Quilters hebben het toch soms nog best zwaar haha!
Maar gelukkig, je bent er uit gekomen en nu maar wat extra blokken er bij maken.
Zitten die ook nog in het boek, of had ze ze allemaal al gemaakt?
Wat ik me afvraag.... ik ben er ook net aan begonnen en mijn blokken zijn 14,5 x 14,5 cm, heb je de patronen verkleind?
Hij is prachtig geworden jouw top, ben ook bezig in blauw-creme en bruin.

Phebe and Jane zei

@Floor: mijn afmetingen zijn inclusief de sashings.

Hennie zei

De rand kan een probleem zijn, nou wat heet. Nu de knoop door gehakt is kun je weer verder, met je prachtige quilt. Mooie blokjes heb je gemaakt.

Fijn weekend Hennie.

conny's quilts zei

Hoe dan ook wordt het een plaatje, met heel mooie kleuren. Succes met de laatste blokken. Groetjes Conny

Sis Voorn zei

Strak plan 😉

Frea zei

Goed idee om er nog een blokkenrand omheen te maken. Dan kan je ook alle patronen erin verwerken.
Tot nu toe is de quilt prachtig.
En dat dubben herken ik. Ik kan ook verschillende stofjes langs een quilt leggen en dan geen beslissing kunnen nemen. Daar kunnen dan zo een paar dagen overheen gaan.