Dit blog gaat over van alles, waar ik mee bezig ben. Vaak zal dit borduren of quilten zijn, maar ook andere zaken uit mijn leven komen langs. Een soort dagboek dus. Ik vind het geweldig leuk dat je meeleest!

29 december 2015

Het sandwichen

Het sandwichen van een top vind ik verschrikkelijk stom werk.

Zo dat is eruit. Iedereen mag het weten!
Tegelijkertijd is het sandwichen een heel belangrijk onderdeel van het quilten. Het bepaalt voor een deel hoe mooi de uiteindelijke quilt is. Belangrijk bij het sandwichen is:

  • de achterkant moet recht zitten
  • alle delen moeten strak zitten, anders krijg je plooien
  • er moet niet te ver van elkaar geregen worden.

Goed sandwichen gaat het beste als alle onderdelen (achterkant, vulling en top) strak gespannen zijn. Er zijn verschillende methoden: op de grond tapen, latten, stokken etc. Ik durf nu wel toe te geven dat het mij nog nooit gelukt is om een top naar tevredenheid te sandwichen. Ik vind dat heel frustrerend, zeker als ik er vele uren mee bezig ben geweest.

Tot zover het klaagverhaal. Misschien herkenbaar?


Mijn SBS-top heb ik gesandwiched bij Quiltshop 100 Rozen (klik) in Deventer. Jeltje geeft elke woensdagmiddag hiervoor gelegenheid. Je moet zelf uiteraard de top en achterkant meenemen. Vulling had ik ook meegenomen, maar is ook in de winkel te koop.

Het sandwichen gaat supersnel. Eerst worden de latten precies op de maat van de top vastgezet. Daarna wordt de achterkant gespannen. De vulling wordt erop gelegd en als laatste wordt de top erop gespeld. De buitenste randen worden eerst geregen. Daarna wordt het hele geval rechtop gezet en wordt met meerdere naalden tegelijk de rest geregen. Daarbij staat aan beide kanten van de quilt iemand, zodat de naald heen en weer gestoken kan worden. Jeltje, en wie verder in de winkel zijn, helpen mee. Als je een vriendin meeneemt gaat het nog sneller.


De SBS-top en de kaleidoscope-top heb ik op deze manier gesandwiched. In drie uur waren beide quilts klaar. Op deze manier is sandwichen een fluitje van een cent. En nog gezellig ook!

Hier (klik) kun je meer informatie vinden over het reserveren bij Quiltshop 100 Rozen. Ik vind het een aanrader!



10 opmerkingen:

Carin zei

Dat is zeker lekker snel. Ik doe het met de lat methode. Dat gaat ook best snel.

Guusje, zei

Wat een geweldig goed idee. Beide zijn prachtige quilts en zo strak geregen.

Annelies zei

Wat heerlijk dat het zo snel gaat !!

Annelies zei

Wat heerlijk dat het zo snel gaat !!

Supergoof zei

Het ziet er geweldig en ook heel gezellig uit!
:o)

Floor zei

Dat gaat inderdaad supervlug! Zelf doe ik het altijd in twee keer op een grote tafel.
Dus eerst de ene helft, dan opschuiven en dan de andere helft.
Rijgen met een speciale kromme naald, zodat de naald vanzelf weer naar boven komt.
Dat gaat heel snel, heb het wel eens op mijn blog laten zien.
Maar jij kunt nu lekker aan de slag met quilten. Veel plezier en een fijne jaarwisseling gewenst!

FLR zei

Wat leuk dat deze gelegenheid geboden wordt!
De quilts zijn prachtig!!
groet
Francisca

Marja zei

Dat zier er heel handig en vooral gezellig uit zeg!

Groet,

Martine zei

Wat heerlijk zo'n winkel in de buurt.
Eerlijk gezegd besteed ik het grote werk tegenwoordig uit .
Knietjes en armpjes hebben er niet meer zo'n zin in.

Ageeth Dorsman zei

Dat lijkt me echt zo fijn, om op deze manier te sandwichen! Helaas zo heel ver weg voor mij. Ik doe het op de knietjes op de grond, en tape alles ook aan de vloer vast. Daarna heel veel veiligheidsspelden erin en vervolgens rijgen op tafel. Gelukkig hoeft het niet zo vaak, want wat heb ik er een reuze hekel aan. Je sandwiches zien er perfect uit! Veel plezier met de steekjes!
Groetjes van Ageeth