Dit blog gaat over van alles, waar ik mee bezig ben. Vaak zal dit borduren of quilten zijn, maar ook andere zaken uit mijn leven komen langs. Een soort dagboek dus. Ik vind het geweldig leuk dat je meeleest!

1 mei 2016

Rob Scholte's Embroidery Show: zeer de moeite waard!

Vandaag zijn mijn echtgenoot en ik naar museum de Fundatie (klik) in Zwolle geweest. Daar zijn op dit moment twee tentoonstellingen: Wilden (klik) en Rob Scholte's Embroidery Show. In dit bericht wil ik iets vertellen over de Embroidery Show. Wilden is trouwens ook super de moeite waard, maar daarover een andere keer.
Zoals jullie misschien wel bekend heeft Rob Scholte borduurwerken omgedraaid en exposeert hij de achterkant. Voordat ik naar de tentoonstelling toeging vond ik dat van weinig respect getuigen. Maar dat blijkt dus helemaal niet zo te zijn!
Ik citeer uit de informatie over de tentoonstelling: "In 2005 begon Scholte met het verzamelen van borduursels. Stelselmatig kocht hij bij kringloopwinkels en op kofferbakmarkten alle toen nog ruim aanwezige borduurwerken op. Hij weigert om - in zijn woorden - de ongeïnteresseerde domheid te geloven, waarmee Nederland ten faveure van Ikea-prints afstand neemt van de traditionele, met de hand gemaakte borduurwerken, die door de moeders, de groot-, de overgroot- en betovergrootmoeders (soms ook mannen) van ons land anoniem, met zoveel liefde en geduld in de hen overblijvende krappe uurtjes, steek voor steek zijn vervaardigd. Het resultaat van lange weken, maanden en jaren noeste arbeid wordt door erfgenamen voor slechts een euro van de hand gedaan".
Vervolg citaat: "Nu ziet Scholte het als zijn missie de Embroidery-werken de waardering te geven, die zij volgens hem verdienen. Scholte merkt dat de borduurwerken vooral tot leven komen aan de achterkant, met de vaak rafelige afwerking. Hij besluit ze daarom omgedraaid in te lijsten, te signeren en ze verder onveranderd aan het publiek te tonen. Scholte's toegevoegde handtekening zorgt volgens de huidige wetten van de kunstwereld al onmiddellijk voor een flinke opwaardering van de Embroidery, ook in financieel opzicht".

Kortom een eerbetoon van Rob Scholte aan de borduurkunst. Ik zou zeggen: ga er vooral naar toe. Het is hartstikke leuk om te zien. De tentoonstelling loopt nog tot en met 18 september 2016.




5 opmerkingen:

Supergoof zei

de reden waarom vind ik gewoon ontroerend.
Dankjewel voor de tip!

Monica zei

Ik had (hier in Frankrijk) een leuk interview met Rob Scholte over deze expositie op de radio gehoord en was erg benieuwd. Leuk dus dat jij dit op jouw blog aan ons laat zien. Het is inderdaad een ontzettend goed idee van hem.

Ageeth Dorsman zei

Heel bijzonder, deze borduurwerken, en ook een super-idee om deze borduurwerken toch te behouden. Je moet er inderdaad niet aan denken, dat deze liefdevolle werkjes in de kliko belanden.
Groetjes van Ageeth

Emma C zei

Tsja de achterkant moet net zo netjes zijn als de voorkant he! :)

Anja zei

ha Marian,
wij zijn er vandaag geweest, een bijzondere tentoonstelling, leuk om te zien dat de achterkanten van dezelfde patronen er heel anders uit kunnen zien, je gaat meteen fantaseren over de borduurster: o jee, deze is wel heel precies of kijk, die is veel chaotischer
Anja